lørdag 13. september 2008

A55 i Nordheimsund


Helge S var i Norheimsund og så på A55en til Thyco. Han er bare 16år og kom til Nordheimsund med familiens seilbåt for 3år siden. A55en kom fra Hønefoss i fjor. Han drømmer om jordomseiling med en IF og har ikke seilt A55en så mye. Den var i orginalstand. Fokkeskjøte på hyttetak. 3 Andersen vinsjer. Rullefokka er litt for stor og det er satt ekstra genoaskjøter på dekk. Gelcoat er i bra stand. Det er ikke forsterkningskanal langsmed på innersiden. Vantfestene på innsiden er mer solid enn vanlig, mulig det er lagt inn noen flere skott. Antagelig er denne båten laget i Holmestrand. Produksjonsåret er 1980. Thyco er tredje eier. Forrige hadde båten bare et år. Thyge Myhre hadde båten siden den var ny. Han hadde laget et smart hengsel for å legge ned masten som han tapet fast.


Vi prøvde ut storseilet til microsail som jeg har liggende. Det er 10 cm for langt i masteliket, men vi fikk seilt med det allikevel. Det var lite vind og mye groe på båten. Så det gikk ikke så fort.

5 kommentarer:

  1. Artig. Jeg var så vidt i kontakt med Hans-Petter Frivold som seilte denne båten på Tyrifjorden et par måneder i 2007. Han solgte visstnok båten pga vindstille etterfulgt av tre uker med regn...

    SvarSlett
  2. Hei!
    Ser at jeg er kreditert som eier av denne båten fra den var ny. Det stemmer nok ikke. Det var i hvert fall en eier før meg. Bare for at ingen skal tro at jeg har jugd på meg noe som ikke er tilfelle.
    Men bortsett fra det er det veldig hyggelig å se båten igjen selv på nettet. Jeg likte denne båten utrolig godt, men jeg syntes den ble strevsom å seile alene. Har du prøvd å bruke spinnakeren? Jeg fikk hjelp av en ekspert (Linn Eve Krogholm) og fikk virkelig se hva båten var god for.
    Vennlig hilsen
    Thyge Myhre

    SvarSlett
  3. Hei. Gøy å lese bloggen deres. Til informasjon er jeg nå neste og foreløpig siste eier av denne båten. Var i Nordheimsund og plukket den opp for en måned siden, og fikk den fraktet til bergen,hvor den nå ligger på Grimstad.

    Dessverre har jeg ikke hatt tid til å seile noe særlig enda pga. reise i jobben, men ser virkelig fram til dette når jeg er hjemme igjen.

    Takker nok en gang for flott blogg, med mye god informasjon om båten. :)

    Mvh
    Ole Jacob Birkeland

    SvarSlett
  4. Hei Ole Jacob,

    Takk for hyggelig tilbakemelding. Som du sikkert har lest har jeg (dessverre) solgt min A55. Siden vi drar på langtur fant vi ut at det var bedre å la andre få glede av den. Hvis du eller andre A55-eiere har lyst til å videreføre denne bloggen kan jeg gi dere forfattertilgang slik at dere kan publisere nye artikler. Ideen bak denne bloggen var opprinnelig at den kunne bli et forum for alle som er interessert i disse båtene som det ble produser så alt for få av.
    Lykke til med seilingen - du går en morsom tid i møte :)

    SvarSlett
  5. Hei

    jeg her helt sikker på at dere kommer til å få mange flotte minner også fra Heroen som dere har kjøpt. Synes det er tøft gjort å reise på jordomseiling med hele familien. Spennende å følge dere også på den bloggen.

    Jeg kan godt være behjelpelig med videreføring av A55 bloggen.

    SvarSlett